Selamat Jalan Myvi Silver



Antara perkara yang agak sedih berlaku dalam hidup. Aku terpaksa lepaskan kereta pertama aku. Kereta yang aku beli dengan susah payahnya. Hanya lima tahun bertahan. Aku dah tak terdaya nak bayar ansurans bulanan. Komitmen terlalu tinggi dengan hutang keliling pinggang. Menutup tahun 2017 yang penuh cabaran dan dugaan.

Lepas balik dari Ipoh, kepala aku agak berat dan tegang. Aku ingatkan biasa sebab mungkin letih drive jauh. (jauh la sangat ipoh-alor setar). Bila nak mandi, terasa badan terhuyung-hayang, nak rebah barangkali. Rasa tak sedap badan, aku ajak wife untuk ke klinik Dr Wan (Poliklinik Pakar Utara). Dr. seperti biasa mengambil bacaan BP aku dan keputusan agak memeranjatkan, 140/90. Dr. cakap ni bacaan atas urat. Maksud dia kalau lebih tinggi mungkin kena rujuk hospital (minta simpang jauh-jauh). Umur baru 30-an, tapi mungkin dengan tekanan dan terlalu memikirkan hutang, aku ada hypertension. Allahu.

Aku dah mula kembali bersenam dan jaga pemakanan. Ini mungkin amaran supaya aku menjaga kepentingan kesihatan diri dan keluarga. Bila kita tak berapa sihat, keluarga kita akan risau. Puncanya kita tak mengawal pemakanan dan tak ubah gaya hidup ke arah yang lebih sihat dan baik.

Semoga hari-hari mendatang lebih baik dari hari ini, Insha Allah. Semoga aku cepat sembuh dan kembali kurus seperti dulu.

Comments

Popular posts from this blog

Senarai Buku Pilihan Akan Datang