Sejarah Hidup Dalam Berniaga

Seingat aku sekitar tahun 2007 aku mula diperkenalkan tentang dunia internet. Aku ingat lagi kawan aku Wanja, menjual koleksi kerawang di internet. Pada zaman itu belum ramai yang menceburi bisnes online seperti hari ini. Tiada Insta, FB dan lain-lain web yang boleh peniaga gunakan untuk menjual atau memperkenalkan produk masing-masing.

Wangcyber.com , satu forum legend dimana kebanyakkan sifu-sifu online yang anda kenal hari ini, kebanyakkan bermula di sana. Jamal Sifu Fb Ads, guru saya yang mulia Tuan Faisal Abdullah dan kebanyakkan owner-owner produk yang meletop pada hari ini (Hafiz Wasa Mesotropin dan lain-lain) banyak berlegar-legar di forum ini suatu masa dulu. Memang tempak kami melepak di alam maya di forum-forum dan apabila facebook mula datang, forum hanya tinggal kenangan. Cara menjual juga dah berubah mengikut zaman. Untuk teruskan hidup, kita sebagai peniaga perlu mengikut arus,jangan kau nak melawan sangat.

Ok untuk aku pula, web jualan sejak 3 tahun lepas ada banyak perubahan yang terjadi. Trafik jatuh hampir 50 peratus sehari. Purata trafik sebulan untuk minisite aku hampir 25k pelawat dan 80 % datangnya dari enjin carian. Kuat betul SEO web itu pada mulanya sehinggakan keyword MUDAH pun web aku lekat. Zaman tu tak perlu on fb ads banyak macam sekarang, mesej dan call  masuk berderu-deru. Indah betul zaman tu. Duit tak pernah surut, Alhamdulillah.

Sekarang ni aku cuma perlu fokus semula. Perkuatkan SEO, Mailing List dan layan ads seperti biasa. Produk yang aku jual niche evergreen, Insha Allah relevan sampai bila-bila. Aku tak perlu pening nak buat R&D bagai, hanya perlu fokus dan teruskan mara kedepan. Bukan mudah nak bangkit semula setelah gagal. Pedihnya terasa sampai sekarang.

Ofis Sewa tapi kini dah tiada
Kenangan di ofis lama. Sekarang dah pindah balik rumah.


Comments

Popular posts from this blog

Senarai Buku Pilihan Akan Datang

Selamat Jalan Myvi Silver